Menu 

Persiapkan SDM Unggul Unissula Gandeng Uniti Malaysia

Friday, August 4th, 2017 | Dilihat : 109 kali
(2) Uniti

Gambar: Rektor Unissula Anis Malik Thoha LC PhD (keempat dari kiri) memperlihatkan MoU dengan UNITI College Malaysia yang diwakili oleh Tuan Hj Sabar bin Abdul Rahman (ketiga dari kiri) di kampus Unissula (2/8).

Rektor Universitas Islam Sultan Agung (Unissula) Anis Malik Thoha LC PhD menandatangai kesepakatan kerjasama dengan UNITI College Malaysia yang diwakili oleh Tuan Hj Sabar bin Abdul Rahman (Penasihat UNITI Group) di kampus Unissula (2/8).

Dalam sambutannya Anis mengatakan sangat senang dan bangga mendapat kepercayaan dari UNITI College Malaysia dalam hal pengembangan dan mempersiapkan sumber daya manusia yang terampil di bidang halal.

“Saat ini halal memang sudah menjadi industri bisnis yang berkembang, maka sudah seharusnya dipersiapkan SDM yang ahli di bidang tersebut. Saya berharap dengan adanya kerjasama mampu melahirkan generasi-generasi terbaik khususnya dalam industri bisnis di bidang halal tersebut” Pungkasnya.

Sementara itu, Tuan Hj Sabar bin Abdul Rahman mengutarakan komitmennya memperluas kerja sama dengan banyak kampus internasional.

”Saat ini UNITI College Malaysia hanya membuka  program Diploma Pengurusan Halal. Dengan Unissula yang memiliki banyak progam S1 maka kami berkeinginan menjalin kerjasama akademik untuk meningkatkan tenaga ahli di bidang halal” ucapnya.

Melalui kerja sama ini, kedua institusi mengagendakan pertukaran mahasiswa dan staf pengajar, kerja sama akademik dan penerimaan lulusan dari Uniti College Malaysia.

Delegasi Malaysia lainnya M. Kamal Zakariah (Pengurus Perhubungan Antarbangsa UNITI Group) dan dua dosen UNITI College.

Turut menghadiri acara penandatanganan kerjasama adalah Wakil Rektor I  Dr Ir Muhamad Haddin MT, Dekan Fakultas Ekonomi Olivia Fachrunnisa SE MSi PhD dan Kepala UPT Kerjasama dalam dan Luar Negeri Unissula, Muna Madrah MA.

 

Related News